Coaching van medewerkers van een financiële dienstverlener

Bedrijven groeien of slaan een nieuwe richting in. Hierbij krijgen medewerkers vaak nieuwe taken. Taken waarin de medewerkers nog niet ervaren zijn. De juiste coaching van de medewerkers is dan van belang

Doel van het coaching traject

De doelstelling van het coaching traject was de medewerkers van een bedrijf in financiële dienstverlening te begeleiden in het proces dat ze langzaam maar zeker direct en zelfstandig advies moesten gaan geven. Ze moesten groeien in hun proactieve rol behorend bij hun beroepshouding en de daarbij behorende competenties. Het coaching traject richtte zich op de volgende aspecten:

  • Missie en kernwaarden van de onderneming
  • Beroepshouding binnen de financiële dienstverlening
  • Competenties behorende bij deze beroepshouding

Hoe gaat het coachen van medewerkers in zijn werk?

Voordat ik kon beginnen met het traject, moest ik weten op welk niveau de medewerkers van de financiële dienstverlener zich bevonden. Een zogenaamde nulmeting komt tot stand op basis van werkprocesses, de competenties die noodzakelijk zijn voor een juiste uitvoer van de werkprocessen en de daarin meegenomen missie van het bedrijf.

De medewerkers konden daarin aangeven welke competentie voor welke werkprocessen ze onvoldoende, voldoende of goed beheersten. De leidinggevende vulde dezelfde nulmeting in voor zijn medewerkers. Beide nulmetingen waren de basis voor een eerste gesprek tussen de medewerker en leidinggevende.

Uit dit gesprek kwamen de ontwikkelingspunten voor de medewerker naar voren. De medewerker diende daarna zelf aan te geven welke actie hij wilde ondernemen en binnen welke periode om de ontwikkelpunten ook daadwerkelijk te realiseren en waar hij ondersteuning bij nodig had. Dit proces is door mij begeleid.

Door de medewerkers hierin middels persoonlijke coaching te begeleiden door hun de spiegel voor te houden en hun te laten reflecteren. Daarnaast waren er gesprekken met de leidinggevende over de voortgang. Het traject werd gestart met een kick-off. De directie heeft hierin aangegeven waarom met dit traject wilde starten. Daarnaast heb ik aangegeven hoe dit traject opgebouwd was. Wat de medewerkers van mij konden verwachten en wat er van de medewerkers verwacht werd. Tevens werd het tijdspad besproken.

Naar LinkedIn

Ingroup Moors is ook actief op LinkedIn. Volg nu mijn profiel:

Naar LinkedIn

Resultaten van het coaching traject

Niet alleen de leidinggevende was na afloop van het traject zeer enthousiast over de bereikte resultaten, ook de medewerkers waren enthousiast. Met name de wijze van aanpak, learning by doing, en de tussentijdse contacten tussen leidinggevende en medewerkers over de voortgang van dit traject werd als zeer positief ervaren. De proactieve houding en de klantgerichtheid waren na dit traject enorm toegenomen en wordt nu een automatisme. In de toekomst ga ik samen met het personeel aan de slag om de resultaten te onderhouden.

Hebben uw medewerkers coaching nodig, zodat ze uw klanten nog beter van dienst kunnen zijn? Bel mij dan op 077 – 720 19 72 of 06 – 125 201 67 voor een vrijblijvende afspraak.

Neem voor advies contact met mij op

Heeft u een van mijn vorige cases gelezen en bent u geïnteresseerd in een vrijblijvend kennismakingsgesprek of heeft u een vraag over mijn manier van aanpak? Vul dan het onderstaande contactformulier in.

* verplicht